03 Julie 2016

Die HERE hou ons vas, veral wanneer ons deur ’n vuuroond moet gaan


3 Jul 2016 GKE
Skriflesing - Dan. 3 
Teksverse - Dan. 3:17-18
Sing    Lofsang:  Ps. 31-1 v 1 & 3
           Na wet:    Ps. 103-1 v 2      
           Na gebed Ps. 33-1 v 5 & 6
           Slotsang  Sb 14-2 (Al sou die vyeboom nie bot nie)
Inleiding
Word u ook soms moedeloos oor die uitdagings wat ons in die gesig staar? Ons word soms moedeloos oor die uitdagings wat ons in die gesig staar. Waar die kerk op ’n stadium ’n baie belangrike deel van die samelewing uitgemaak het, word die invloed van die kerk al hoe kleiner. Verder is daar al hoe meer onrus wat in die land aan die broei is soos die geweldadige betogings in die aanloop van die komende verkiesing.

Op persoonlike vlak gaan dit nie veel beter nie. Dit raak deesdae ’n stryd om te oorleef met brandstofpryse en kragtariewe wat die hoogte inskiet om van kospryse nie eens te praat nie. Dan kom daar ook nog ander probleme wat baie van ons tref soos siektes, huwelike wat verbrokkel en nog vele meer. As ons so na ons samelewing van vandag kyk, dan moet ons erken dat dit maklik is om moedeloos te raak!

Daniel se drie vriende Sadrag, Mesag en Abednego, was ook in ’n situasie waar hulle maklik moedeloos kon word. Hulle was van die eerste ballinge wat in 605vC uit Jerusalem deur koning Nebukadneser van Babel weggevoer is. In hierdie verhaal van Daniel se drie vriende in Daniel 3 hoor ons hoe Koning Nebukadneser ’n groot beeld gemaak het wat met goud oorgetrek was. 


Hy het ’n wet uitgevaardig dat almal voor die beeld moet buig en dit aanbid. Daniel en sy drie vriende Sadrag, Mesag en Abednego weier egter om te buig en die beeld te aanbid. 


Sadrag, Mesag en Abednego word by die koning verkla wat daartoe lei dat hulle in ’n baie warm vuuroond gegooi word. 


Sadrag, Mesag en Abednego kom egter niks oor nie! Saam met hulle is ’n engel wat hulle beskerm. So word hulle gered uit die vuur, hulle klere is nie eens gebrand en een van hulle ruik na rook nie.

In hierdie verhaal waar Daniel se drie vriende Sadrag, Mesag en Abednego voor die keuse te staan gekom het of hulle sou buig of nie voor die goue beeld wat koning Nebukadneser opgerig het, leer ons hoe God sy kinders beskerm in tye van krisis. Al wat Hy van ons verwag is getrouheid. 

Die wyse waarop ons te midde van beproewings leef dra dikwels ’n boodskap uit na ander sodat dit hulle oë kan open om God raak te sien. Die twee hoofsake wat in hierdie verhaal uitstaan is:
1) Vertrou op die HERE en
2) Soms moet ons in die vuuroond beland.

Vertrou op die HERE
Hierdie drie vriende van Daniel vertrou so sterk op God dat hulle God steeds vertrou al red Hy hulle nie uit die vuuroond nie, want hulle weet dat selfs die dood hulle nie van God se troue liefde kan skei nie. Hulle bly getrou aan die HERE selfs tot in die uiterste omstandighede. Aanvanklik was dit makliker, daar waar hulle as te ware tussen al die mense weggesteek was. Die koning kon hulle nie sien nie, maar toe hulle verkla is en hulle voor die koning verskyn bly hulle steeds getrou aan die HERE. 


Die koning bied hulle nog ’n kans om voor die beeld te buig. Hierdie keer is daar geen uitkomkans nie. As hulle nie buig nie, gaan hulle summier in die brandende vuuroond gegooi word!

Ten spyte van die doodsgevaar waarin hulle verkeer, bly hulle egter steeds op die HERE vertrou. Wanneer die koning ewe vermakerig vra: “watter god sal julle uit my mag kan red?” antwoord hulle
Ons het ons God vir wie ons dien. Hy het die mag om ons te red uit die brandende oond, en Hy sal ons ook red uit u mag. Selfs as Hy dit nie doen nie, moet u weet dat ons u god nie sal dien nie, die goue beeld wat u laat oprig het, nie sal aanbid nie.”

Dit is maklik om as deel van ’n massa ons vertroue op die HERE te stel. Toe Daniel se drie vriende daar met die inwyding van die beeld as te ware tussen die massa versteek was buite die sig van die koning was die kanse goed dat hulle nie tot verantwoording geroep sou word nie. Die ware toets het gekom toe hulle voor die koning gestaan het. Hulle het vertrou dat die HERE hulle kon red uit die oond en uit die mag van die koning, maar hulle het ook rekening gehou daarmee dat die HERE dit dalk anders sou beskik. Selfs as die HERE hulle nie uit die oond gered het nie, het hulle nog steeds getrou gebly aan Hom.

Die ou duiwel gebruik vandag nog die strategie wat die koning gebruik het. Hy dreig dat verskriklike gevolge ons sal tref en dan vra hy ook ewe smalend “watter god sal julle uit my mag kan red?” Sy doel hiermee is dat ons die HERE moet wantrou. Dit was sy doel toe hy vir Eva gevra het “Het God werklik gesê julle mag van geen boom in die tuin eet nie?” Dit is nog steeds sy doel wanneer hy ons omstandighede aan ons voorhou. Wanneer hy vir ons wys dat ons gemeente klein en swak geword het met min vooruitsigte dat ons weer die gloriedae van ons verlede sal beleef toe ons vorige kerkgebou te klein geword het en ons hierdie kerkgebou moes bou sodat daar plek kan wees vir almal. Wanneer hy vir ons wys hoe die wêreld aan die brand gesteek word deur geweldadige betogings. Wanneer die gedagte by ons opkom dat daar nie meer ’n toekoms vir ons in hierdie land is nie. Die gedagte dat ons gemeente sy einde nader dan is dit of ons hoor “watter god sal julle uit my mag kan red?”

Wat is ons reaksie wanneer die ou duiwel vir ons vra “watter god sal julle uit my mag kan red?” Wat sal my reaksie wees wanneer die dokter vir my moet sê “ek is jammer, maar die kanker het versprei en daar is nie veel wat ons daaraan kan doen nie.” Wat sal my reaksie wees wanneer die ouderdom se greep al hoe sterker word en ek al hoe swakker word? Daniel se vriende het besef dat daar ’n moontlikheid is dat die HERE hulle nie uit daardie spesifieke omstandighede sou red nie en nog steeds het hulle in vertroue aan die HERE bly vashou.
Selfs as Hy dit nie doen nie, moet u weet dat ons u god nie sal dien nie, die goue beeld wat u laat oprig het, nie sal aanbid nie.

Soms moet ons in die vuuroond beland
Daniel se drie vriende het geglo dat God kon keer dat hulle in die vuuroond beland, maar hulle het ook geweet dat God anders kon besluit. Oor die algemeen glo ons ook dat God kan keer dat slegte gebeure in ons lewens plaasvind. Soms laat Hy dit egter toe omdat Hy ’n groter doel daarmee het. Die HERE het toegelaat dat Sadrag, Mesag en Abednego in die vuuroond gegooi word. Dit beteken egter nie dat Hy hulle in die steek gelaat het nie. Hy het ’n beskermengel gestuur om hulle teen die onheil te bewaar. 


Wanneer God toelaat dat slegte gebeure in ons lewens plaasvind dan laat Hy ons nie in die steek nie. Die satan wil graag hê dat ons moet glo dat ons God nie kan vertrou nie en dat Hy ons in steek laat. Dit is ’n leuen net soos alles wat die satan ons van wil oortuig leuens is. Moet hom nie glo nie!

God laat ons nooit in die steek nie en wanneer Hy toelaat dat moeilike omstandighede oor ons pad kom moet ons weet dat Hy dan besondere sorg aan die dag lê om ons daardeur te dra. God laat soms toe dat ons in die vuuroond beland omdat Hy ’n groter doel daarmee het wat ons nie altyd kan raaksien nie. Sadrag, Mesag en Abednego het in die vuuroond beland sodat die HERE dit kon gebruik om die Jode wat later in ballingskap weggevoer is te bemoedig. Later toe die Jode moes toekyk hoe hulle tempel deur Antioges van IV Epifanes ontheilig is, gebruik die HERE die ballingskapverhaal van Daniel en sy drie vriende Sadrag, Mesag en Abednego om hulle te bemoedig. Hy gebruik vandag nog hierdie gebeure om ons te bemoedig dat Hy met ons sal wees te midde van moeilike omstandighede.

Hoe weet ons dat ons net soos Daniel se vriende op die HERE kan vertrou en dat ons nie die satan se leuen moet glo dat God nie betroubaar is nie? God self oortuig ons daarvan. Hy het mens geword om ons van die sondegreep van die satan te verlos. Toe die duiwel Hom in die woestyn versoek het, het Hy nie toegegee nie. Die duiwel wou Hom oortuig Hy die maklike pad kon vat en die smarte van die kruis kon vryspring. Jesus het egter geweet dat Hy deur die vuuroond van die kruis moes gaan en daarom antwoord Hy die duiwel soos ons hoor in Mat 4:11:
“Gaan weg, Satan, want daar staan geskrywe: Die Here jou God moet jy aanbid en Hom alleen dien.”

Toe Hy egter deur die vuuroond gegaan het was Hy alleen. Daar was niemand wat Hom kon dra nie. Hy is nie ongeskonde uit die oond gered nie. 
Sy liggaam is gebreek en sy bloed is uitgestort sodat ons nie die smarte van die ewige verdoemenis hoef te dra nie. Ons weet ons kan die HERE vertrou omdat die Heilige Gees ons oortuig dat Jesus ons verlos het van die ewige verdoemenis en daarom kan ons ook soos Daniel se vriende die duiwel antwoord wanneer hy ons vra “watter god sal julle uit my mag kan red?” Dan kan ons met vertroue antwoord:
Ons het ons God vir wie ons dien. Hy het die mag om ons te red uit die brandende oond, en Hy sal ons ook red uit u mag. Selfs as Hy dit nie doen nie, moet u weet dat ons u god nie sal dien nie, die goue beeld wat u laat oprig het, nie sal aanbid nie.”

Die wyse waarop ons te midde van beproewings leef dra dikwels ’n boodskap uit na ander sodat dit hulle oë kan open om God raak te sien. Waar koning Nebukadneser voorheen smalend gevra het “watter god sal julle uit my mag kan red?” erken hy nou “daar is immers geen ander god wat in staat is om so te red nie.”

Slot
Die ou duiwel probeer ons oortuig dat ons die HERE nie kan vertrou nie en dan wys hy ons al die slegte omstandighede wat ons in die gesig staar. Dan vra hy ewe smalend “watter god sal julle uit my mag kan red?”

Die HERE kan ons red van die vuuroonde in die lewe, maar soms is dit nodig dat ons deur ’n vuuroond van die lewe moet gaan. Wanneer dit gebeur verwag God getrouheid van ons. Dan moet ons weet dat ons die HERE kan vertrou omdat Jesus ter wille van ons alleen deur die vuuroond van die kruis gegaan het. Daarom kan ons weet dat wanneer ons in ’n vuuroond beland die Here ’n doel daarmee het en dat ons Hom kan vertrou omdat niks ons van sy liefde kan skei nie, selfs nie eens die dood nie! Daarom geliefdes, wanneer ons voor die vuuroond van die lewe staan, vertrou die HERE dat Hy ons sal vashou, selfs wanneer ons deur ’n vuuroond moet gaan. Vertrou op die HERE, selfs al moet ons in die vuuroond beland.

Amen

26 Junie 2016

Stel jou hoop op die Beloftegewer



26 Jun. 2016 GKE
Skriflesing
Ps. 13:2 – 3; Gen. 12 v 1 – 3; Gen. 15 v 1 – 6 ; Gen. 17 v 1 – 6;
Gen. 21 v 1 – 7; Gen. 22 v 1 – 19

Teksvers Gen. 22:8

Sing
Ps. 146-1 v 1 - 3
Ps. 130-1 v 1 - 4
Ps. 141-1 v 1
Ps. 42-1 v 1 – 7

Hoe lank gaan U my nog bly vergeet, Here? Vir altyd? Hoe lank gaan U nog van my af weg kyk? Hoe lank moet ek nog my eie planne maak en my dae met kommer deurbring? Hoe lank sal die vyand my nog oorheers?

Dis amper asof die Psalmdigter Ps. 13 vir ons geskryf het. Hoe lank nog Here? Hoe lank moet ons nog in hierdie politieke en ekonomiese onsekerheid leef? Hoe lank nog voordat die droogte gebreek word? Hoe lank nog moet ek met hierdie siekte stoei? Hoe lank gaan ons nog swaarkry voordat dit beter gaan?

Telkemale vra “Hoe die Psalmdigter “Hoe lank nog Here?” Lees maar deur die Psalms en let op hoeveel maal word hierdie vraag gevra. Net soos die Psalmdigter vra, vra ons vandag nog steeds “Hoe lank nog Here?” Wanneer die Psalmdigter hierdie vraag vra dan antwoord hy dit gewoonlik ook soos ons ook in Ps. 13:6 hoor:
Ek hou vas aan u troue liefde, oor die uitkoms wat U gee, juig my hart.
Ek wil sing tot eer van die Here, omdat Hy aan my goed gedoen het.

Abraham moes ook wag op die Here. Die Here het hom belowe dat al die volke van die aarde in Hom geseën sal wees. Hy het hom belowe dat sy nageslag so baie soos die sterre in die hemel of die sand by die see sal wees. 
En hy moes wag vir daardie belofte. Kan u uself indink hoe dit vir Abraham en Sarai moes gewees het om op die belofte van die Here te wag? Terwyl hulle nog jonk was het hulle met afwagting gewag, maar die tyd het aangestap en hulle het al ouer geword en nog steeds was daar nie ’n kind vir hulle nie.

Hulle het selfs op ’n keer selfs probeer help om die belofte tot vervulling te bring. Gaan lees gerus maar weer die geskiedenis van Hagar en Ismael daar in Gen. 16. 
Maar op die uiteinde Het hulle bly glo in die belofte wat die Here aan Abraham gemaak het soos in ons voorgelese teksgedeeltes gehoor het. 
In Rom. 4:18 word dit mooi saamgevat:
Toe daar geen hoop meer was nie, het Abraham nog gehoop en geglo, en so die vader van baie nasies geword volgens die belofte: “So sal jou nageslag wees.”
 
Ons hoor hoe die Here telkemale sy beloftes aan Abraham bevestig het en daarom kon Abraham bly glo. Die belofte van die Here en veral ook sy herhaaldelike bevestiging dat Hy sy belofte sal nakom loop soos ’n goue draad deur die verhaal van Abraham.

Die verhaal van Abraham gee vir ons hoop in tye van donkerte. Daar is egter ’n probleem. Ons kan nie die beloftes wat die Here aan Abraham gemaak het neem en dit netso op onsself van toepassing maak nie. As ons dit doen, dan misbruik ons die Bybel. Dit is ’n baie oppervlakkige lees van die Bybel om te sê dat die Here aan Abraham voorspoed en seën beloof het en daarom SAL Hy ons ook seën deur ons voorspoedig te maak. Dit werk ongelukkig nie so nie!

Daar is ook ’n verdere bekommernis met hierdie verhaal van Abraham. Telkemale het die Here met Abraham gepraat en sy beloftes weer en weer aan Abraham bevestig. Dis maklik om op die Here te wag wanneer daar ’n gewaarborgde goeie uitkoms is. Die probleem is egter dat daar nie noodwendig altyd so ’n goeie uitkoms gewaarborg word nie. Ons het geen waarborg dat die geweld en misdaad in ons land binnekort gaan ophou nie. Ons het geen waarborg dat die droogte sal breek voor die volgende plantseisoen nie. Daar is geen waarborg dat daardie siekte van my genees gaan word nie.

Een van my dosente het die stryd teen kanker verloor. Sy was nog jonk. Haar seun was saam met Miekie in matriek. As daar een ding was wat uitgestaan het van haar stryd teen kanker was dit haar moedigheid. Telkemale as die chemo haar so siek gemaak het, het sy gesê dit gaan goed. Haar geloof het haar gedra. En tog het sy as jong vrou die stryd verloor.

Dit is nie so maklik om op die Here te wag wanneer die uitkoms onseker is nie. Inderdaad is dit bitter moeilik, veral wanneer dit voel asof God binne in hierdie krisis van my stilbly en daar geen antwoorde is nie. Here as ek tog maar net ook so ’n bevestiging soos Abraham kon kry. Ons moet egter erken dat daar in die meeste van ons persoonlike krisisse nie so ’n bevestiging is nie.

Ons moet oppas vir die valstrik waarin ons so maklik trap om ons hoop te vestig op beloftes en ons verwagtinge van die uitkomste wat ons wil hê. Ons maak so maklik die fout wat Abraham gemaak het met hagar en Ismael. Here ek het hierdie probleem, maar moenie bekommer nie. Ek het gesien wat die oplossing is. U moet dit nou net moontlik maak dat die oplossing kan plaasvind. By die Here werk dit egter nie so nie! Ons kan nie aan Hom voorskryf nie.

Met ’n oppervlakkige lees van die verhaal van Abraham kan ons so maklik dink dat Abraham sy hoop op die beloftes van God gestel het. Deel van hierdie groot verhaal van Abraham en al God se beloftes aan hom wat Hy in Izak begin vervul het, is die verhaal waar die Here vir Abraham vra om Izak te offer.
 

Waarop het Abraham sy hoop gestel? As dit op die beloftes van God was sou hy nie bereid gewees het om Izak te offer nie. Gen. 22:8 sê vir ons waarop Abraham sy hoop gevestig het.
“My seun, God sal sy eie offerlam voorsien.”

In Heb. 11 v 17-19 hoor ons
Omdat Abraham geglo het, het hy, toe hy op die proef gestel is, Isak as offer afgestaan. Ja, hy wat die belofte ontvang het en aan wie gesê is: “Uit Isak sal jou nageslag gebore word,” het gereed gestaan om sy enigste seun te offer. Hy was daarvan oortuig dat God by magte is om uit die dood op te wek, waaruit Abraham vir Isak ook, om dit so te stel, terug ontvang het
 
Abraham se geloof was nie in God se belofte alleen gevestig nie. Sy geloof was in die Beloftegewer gevestig. Sy geloof was nie gevestig in wat God vir hom sou doen nie, nee sy geloof was in God self gevestig. Abraham was bereid om te waag en daarom was hy bereid om te doen wat ook al God van hom gevra het om te doen. Hy het nie aan ’n spesifieke uitkoms vasgehou nie. Hy het aan God self vasgehou. Toe Abraham op die Here gewag het, het dit sy geloof versterk. Dit het hom geleer dat God getrou is en dat God in staat was om te voorsien wat ook al nodig was.

Ons het dieselfde waarborg wat Abraham gehad het. Hy sal alles voorsien wat ons nodig het. Inderdaad het ons nog sterker bevestiging as wat Abraham gehad het. Op Izak se vraag waar die offerlam was het Abraham geantwoord “My seun, God sal sy eie offerlam voorsien.”
 
Ons dink so maklik dat dit onregverdig was om Izak te offer, maar dit sal maar net gewees het wat elkeen van ons verdien, ook hy en Abraham, naamlik die dood. Die straf vir sonde is die dood en elke mens op aarde is skuldig aan sonde. Die skaapram wat Abraham ontvang het om in die plek van Izak te offer was maar slegs ’n heenwysing na die ware offerlam. Ons het die wonderlike voorreg om te weet wie die ware offerlam was wat in ons plek geoffer is, naamlik Jesus Christus. Christus het die prys vir ons sonde op Homself geneem. Hy het ’n vervloekte kruisdood gesterf sodat ons kan lewe.

Christus is ons waarborg dat ons op God kan vertrou. Kyk wat het Hy reeds vir ons gedoen daar op Golgota. Sal Hy ons nou in die steek laat? God het Abraham laat wag en dit het die verhouding tussen God en Abraham intiemer gemaak. Hy laat ons ook wag vir dieselfde rede. Goud word deur vuur gelouter. Ons geloof word deur die vuur van beproewing gelouter sodat ons daardeur nader aan Hom kan beweeg. Hy is besig met jou om jou nader aan Hom te bring. God is daardeur besig om ons na die beeld van Christus te verander. Daarom moet ons God se liefde ook in die vuur van beproewing raaksien.

Hou in geloof vas aan Jesus en dit wat Hy reeds vir jou gedoen het. Hou vas aan Hom eerder as om jou hoop op jou idee van uitkomstes te stel. Ons weet nie wat die toekoms vir ons inhou nie, maar God weet wat ons nodig het. Ons perspektief is op die hier en die nou gerig, maar God se perspektief is op die ewigheid gerig. Vertrou dat Hy op sy perfekte tyd vir jou alles sal gee wat jy nodig het. Beleef die nabyheid van God, veral midde in die beproewings in jou lewe. Moenie op jou hoop op jou persepsies van uitkomste stel nie. Stel jou hoop op die Beloftegewer.
Amen.

19 Junie 2016

Glo jy werklik dat God in beheer is van jou lewe?



19 Jun. 2016 GKE
Gen. 45 & Gen. 50:16-20
Teksverse
Gen. 39:2           Die Here was by Josef en dit het baie goed gegaan met hom.
Gen. 39:21          Terwyl Josef daar in die tronk was, 21was die Here by hom, en Hy het Josef sy troue liefde laat ondervind
Gen. 45:5           God het my voor julle uit gestuur om lewens te red.
Gen. 45:7 & 8      7God het my voor julle uit gestuur om vir julle ’n oorblyfsel in hierdie land te laat oorbly, om julle aan die lewe te hou en sodat baie aan die dood sal ontkom. 8Dis nie júlle wat my hierheen gestuur het nie, maar God. Hy het my laat aanstel as die farao se raadgewer en as bevelhebber oor sy huis en as regeerder oor die hele Egipte.
Gen. 50:19 & 20   19Maar Josef het hulle geantwoord: “Moenie bang wees nie. Ek is nie God nie. 20Julle wou my kwaad aandoen, maar God wou daarmee goed doen: Hy het gesorg dat ’n groot volk nou in die lewe gebly het.
Sing:
Ps. 48-1:1,4 & 5
Ps. 86-1:1,3 & 6
Sb 15-7:4 & 5
Ps. 121-1:1 & 4

Hoe sal jou lewe lyk as jy rêrig glo dat God in elke situasie van jou lewe teenwoordig is? Sien jy God se hand raak in daardie siekte wat God oor jou pad gebring het? Dis maklik om dit te sê wanneer dit goed gaan met jou, maar glo jy dit steeds in die teenspoed in jou lewe? Sien jy God se hand raak wanneer die behandeling nie suksesvol was nie? Sien jy God se hand raak in al die korrupsie in die land? Sien jy God se hand raak in die misdaad wat besig is om hand uit te ruk? Sien jy God se hand raak in jou persoonlike swaarkry?

In die verhaal van Josef sien ons wat dit beteken om in volle afhanklikheid van God te leef. Josef se verhaal begin eintlik met die belofte wat God aan Abraham gemaak het dat sy nageslag soveel soos die sterre in die hemel of die sand van die see sal wees. Hy moes geduldig wag vir Izak wag totdat dit menslik gesproke onmoontlik was. Izak se twee seuns was Jakob en Esau. Jakob het twaalf seuns gehad waarvan Josef die tweede jongste was. In die verhaal van Josef hoor ons hoe dit gekom het dat hierdie twaalf seuns se nageslag ’n groot nasie geword het.

Jakob het Josef voorgetrek en dit het daartoe gelei dat sy broers hom byna doodgemaak het, maar op die uiteinde het hulle hom aan die Midianiete as slaaf verkoop. 
Die Midianiete het vir Josef in Egipte verkoop aan Potifar, die hoof van Farao se lyfwag. Hier sit Josef. Hy het nie werklik verdien om as slaaf verkoop te word nie. Het die Here van hom vergeet?

Ons hoor in Gen. 39:2:
Die Here was by Josef en dit het baie goed gegaan met hom.
Die Here was by hom. Dit beteken nie dat hy nou nie meer ’n slaaf was en dat hy kon terugkeer huis toe nie. Nee hy was steeds ’n slaaf, maar die Here was by hom midde in sy omstandighede. Die Here het hom geseën en gevolglik was Potifar hom goedgesind. Hy het Josef oor sy hele huishouding aangestel. Alhoewel Josef dus nog steeds ’n slaaf was het dit onder omstandighede goed gegaan met hom.

Maar net toe dit begin goed gaan het die volgende ramp hom getref. Potifar se vrou het by hom aangelê en toe hy weier het sy hom van verkragting beskuldig. 
Die gevolg was dat hy onskuldig in die tronk beland het. 
Hier sit Josef nou onskuldig in die tronk. Hy het die regte ding probeer doen en nou is hy as gevolg daarvan in die tronk! Hoekom laat die Here hierdie onreg toe? Gee Hy dan nie om nie? 
In Gen. 39:20b & 21 hoor ons dat Here wel omgee:
Terwyl Josef daar in die tronk was, was die Here by hom, en Hy het Josef sy troue liefde laat ondervind

Alhoewel Josef se omstandighede nie was wat hy wou gehad het nie, het die Here hom nie alleen gelaat nie. Die Here se teenwoordigheid in jou lewe beteken nie dat jy gevrywaar word van moeilike omstandighede nie. Dit beteken wel dat die Here met jou is net soos wat Hy saam met Josef was, want die Here was besig met iets groter in Josef se lewe as net sy onmiddellike omstandighede.

Terwyl hy in die tronk was, is die koning se skinker en bakker ook in die tronk gegooi omdat hulle verkeerd teenoor die koning opgetree het. Hier sien ons dat God besig is met ’n groter plan as Josef se onmiddellike omstandighede daar in die tronk. Met die uitlê van hul drome word die weg gebaan vir Josef om uit die tronk te kom sodat sy pa en broers ook Egipte toe kon kom waar die volk Israel uit hulle nageslag ontstaan het.
 
In Gen. 45 hoor ons hoe Josef homself uiteindelik aan sy broers bekend maak. 
Sy broers was met reg vreesbevange toe hulle uitvind dat Josef leef en dat hy so ’n belangrike amptenaar in Egipte was. Wat sou hulle lot gewees het as Josef nie God se hand in sy lewe raakgesien het nie? Hier het Josef nou uiteindelik die persone wat hom soveel ellende en verdriet veroorsaak het in sy mag.  Josef sien egter God se hand raak in die verloop van sy lewe soos ons hoor in Gen. 45:5
God het my voor julle uit gestuur om lewens te red.
en ook in Gen. 45:7 & 8
7God het my voor julle uit gestuur om vir julle ’n oorblyfsel in hierdie land te laat oorbly, om julle aan die lewe te hou en sodat baie aan die dood sal ontkom. 8Dis nie júlle wat my hierheen gestuur het nie, maar God. Hy het my laat aanstel as die farao se raadgewer en as bevelhebber oor sy huis en as regeerder oor die hele Egipte.

Selfs nadat hulle in Egipte gevestig was, was Josef se broers steeds bang dat hy wou wraak neem na Jakob se dood, maar Josef het verstaan dat God ’n groter plan in sy lewe gehad het soos ons hoor in Gen. 50:19-20
19Maar Josef het hulle geantwoord: “Moenie bang wees nie. Ek is nie God nie. 20Julle wou my kwaad aandoen, maar God wou daarmee goed doen: Hy het gesorg dat ’n groot volk nou in die lewe gebly het.
 
Hy ontken nie dat dit wat sy broers gedoen het verkeerd was nie. Hulle doel was om kwaad te doen. God het egter nie toegelaat dat hulle bose doelwit bereik word nie. Self in dit wat verkeerd was het God dit weggedraai van hul bose doelwitte sodat selfs dit ten goede meewerk in die groter raadsplan van God. Josef maak nie die verkeerde optrede van sy broers af asof dit nie ernstig was nie. Hy ontken nie die pyn daarvan nie, maar in dit sien hy raak dat God steeds in beheer is.

Sien ons God raak midde in die pyn van hierdie lewe? Ons raak so maklik vasgevang in die vrees dat dinge buite beheer raak. As ons so na die misdaad om ons kyk en selfs daar waar ons ook slagoffers daarvan is gebeur dit so maklik dat ons nie meer vertrou dat God in beheer is nie.

Sien ons die groter doel raak waarmee God besig is? Josef het God se hand raakgesien in die pyn wat hy in sy lewe deurgemaak het, maar selfs hy het nie die groter doel gesien waarmee God besig was nie. God het aan Abraham ’n belofte gemaak soos ons in Gen. 22:18 hoor:
In jou nageslag sal al die nasies van die aarde geseën wees, want jy het My gehoorsaam.
In Gal 3:8 kry ons meer duidelikheid oor wat God met hierdie belofte bedoel het:
Die Skrif het vooruit geweet dat God ook mense wat nie Jode is nie, sou vryspreek as hulle glo. Daarom het die Skrif al voorheen die goeie nuus vir Abraham gebring: “In jou sal al die nasies geseën word.”

In die lewe van Josef was God besig met sy groter doel om ’n Verlosser na die wêreld toe te stuur. Uit die nageslag van Jakob wat God daar in Egipte gered het is ’n Verlosser gebore. Die lewe van Josef het profeties heen gewys na Jesus Christus. Josef het swaar gekry in sy lewe sodat hy sy familie van hongersnood kon red. Jesus het nie net swaar gekry nie. Hy het met sy lewe geboet om ons van die sonde oorheersing te red.

God gebruik mense om sy raadsplan uit te werk. Hy het vir Josef gebruik en Hy gebruik vandag nog vir jou en my om sy raadsplan uit te voer om Jesus op die troon te plaas. God is met jou in elke situasie. Deur die lewe van Josef het Hy sy plan uitgevoer om ’n Verlosser te stuur sodat ons gered kan word. Deur ons lewens is Hy nog steeds besig om sy koninkryk uit te bou. Deur my lewe in die goeie, maar veral ook die swaarkry tye is God besig om mense tot bekering te bring.

Ons sien nie altyd die resultate of selfs die groter doel raak nie, maar as ons God vertrou dan word ons bruikbare instrumente in sy hand.

Hoe sal jou lewe lyk as jy rêrig glo dat God in elke situasie van jou lewe teenwoordig is? Glo jy werklik dat God in beheer is van jou lewe?

Amen

Vertrou dat God vir ons sorg al lyk dit nie altyd so nie

Gen. 40v1 – 41v16; teksverse Gen. 40 v 8 en 41 v 16
12 Jun. 2016 GKE
Lof-Psalm Ps. 23-1 v 1 & 2
Na Wet Ps. 119-1 v 1 & 2
Na Gebed Ps. 92-1 v 1
Slotsang Ps. 31-1 v 1 & 3

Inleiding

Het Josef ook moedeloos geword terwyl hy daar in die tronk gewag het? As ons so na die lewe van Josef kyk dan wil dit voorkom asof hy hierdie super gelowige is wat alles net reg doen. As jong seun het hy ’n paar foute gemaak (soos om groot praterig te wees en stories oor sy broers aan te dra), maar daarvandaan doen hy net die regte ding. As ons dit as voorbeeld wil neem om daarvolgens ons lewens te wil inrig, kan dit maklik gebeur dat ons langs die pad moedeloos raak en uitsak.

Die Here sê nie direk vir ons hier of Josef moedeloos geraak het of nie. Tog kan ons uit die verhaal in Gen. 40 waar Josef die drome van die bakker en die skinker uitlê agterkom dat hy ook gehoop het op iets beter. Die agtergrond vir die verhaal in Gen. 41 waar Josef die Farao se drome uitlê word in Gen. 40 vir ons geskets. Dit is nou elf jaar later nadat ons vir Josef die eerste keer as Jakob gunsteling seun ontmoet het, daar waar hy as sewentienjarige seun sy broers met sy stories en drome geïrriteer het. Ons weet nie presies hoe lank hy al die tronk was nie, maar wat ons wel weet is dat dit ’n hele lang ruk was volgens Gen. 40v4.

Die bakker en die skinker het elkeen ’n droom gehad en Josef vertel vir hulle die betekenis van hulle drome. Die skinker sal in sy amp herstel word terwyl die bakker die doodstraf ontvang. In Gen. 40v14-15 hoor ons dat Josef vir die Skinker vra om sy saak by die koning te stel.
14 Maar wanneer dit goed gaan met jou, moet jy aan my dink en moet jy my ’n guns bewys. Jy moet my saak vir hom stel en sorg dat ek uit hierdie plek uitkom. 15 Ek is uit die land van die Hebreërs gesteel en ook hier het ek niks gedoen waaroor hulle my in hierdie gat kon gooi nie.”
Josef hoop op iets beter as die tronklewe, want die hoof van die skinkers is ’n baie belangrike man. Hy is naby aan die koning. Hy moet toesien dat die koning nie deur sy vyande vergiftig word nie. Hy gee persoonlik die koning se drinkbeker aan nadat hyself eers geproe het of daar nie gif in is nie.

En dan hoor ons hierdie hartseer woorde in Gen. 40v23:
Maar die hoof van die skinkers het nie aan Josef gedink nie, hy het van Josef vergeet.
Elf jaar al gaan dit sleg met Josef. Eers is hy as slaaf verkoop en daarna onskuldig in die tronk gegooi en uiteindelik is daar vir hom hoop dat dit beter met hom kan gaan. As die hoof van die skinkers tog net sy saak by die koning wil stel. As hy net vir die koning wil verduidelik dat Josef onskuldig in die tronk is. Maar helaas, alles tevergeefs. Die hoof van die skinkers het van Josef vergeet. Vir nog twee lange jare sit Josef vergete daar in die tronk.

Gaan dit nie maar met ons soms ook so nie geliefdes? Nes dit lyk of dinge dalk nou wil beter gaan, dan val alles weer plat. Ek het tog net gehoop dat die Here vir my weer ’n werk wil gee, maar nou dat ek dit het lyk dit nie of dinge wil uitwerk nie. My baas is moeilik en ek sien eintlik daarna op om werk toe te gaan. Nes dit lyk of dinge in my lewe beter wil gaan, dan tref daar weer ’n ramp! Dan wonder mens soms so half skuldig, “het God dan van my vergeet?”

Die doel van hierdie verhaal van Josef is nie om ons te leer om Josef se perfekte voorbeeld na te volg nie. Die doel is wel om ons te leer om op God te vertrou. Dit is die een ding wat Josef gedoen het dwarsdeur al sy swaarkry. Hy het vasgehou aan God se genade. In Gen. 40v8 hoor ons hoedat Josef nie in homself die antwoorde soek nie. Hy vertrou op God om vir hom die drome se uitleg te gee. Weer ook in die geval van Farao se drome Sê hy vir die Farao (vgl. Gen. 41v16)
“Nie ek nie! God gee dié goeie antwoord vir u.”
Volgens die omstandighede het dit op die oogaf gelyk of die Here Josef vergeet het, maar Hy het nie.

Josef word uit die tronk gehaal, nie omdat hy iets reg of goed gedoen het nie, maar omdat die Here hom nie vergeet het nie. In Gen. 39v20-21 hoor ons dat die Here by Josef was en dat Hy vir Josef met sy troue liefde gedra het terwyl hy in die tronk was. En nou op die regte tyd gee die Here vir Farao ’n droom wat hom baie onstel en daardeur verfris die Here die hoof van die skinkers se geheue sodat Josef uit die tronk gehaal word. Josef word geskeer en skoon klere aangetrek sodat hy voor die Farao kan verskyn.

Weereens sien ons dat Josef se vertroue net in God alleen is. Toe Farao vir hom vra na die drome se betekenis verklaar Josef onomwonde (vgl. Gen. 41v16)
“Nie ek nie! God gee dié goeie antwoord vir u.”
Dit is belangrik dat ons hier moet insien dat dit net God is wat in beheer is. Die Farao wat self as ’n god beskou is vra by God raad. God gebruik die simbole van die god van vrugbaarheid in sy droom, naamlik die koeie en die are, maar nie hy of sy waarsêers kan verklaar wat dit beteken nie. As God dit nie vir hom duidelik maak nie is die selfaangestelde god nie in staat om iets te doen nie.

Josef verklaar die drome omdat God vir hom die insig gee en omdat hy op God daarvoor vertrou. God gee sewe jaar oorvloed waarna daar sewe jaar van hongersnood gaan volg. Josef gaan egter verder as om bloot net die drome te verklaar. Hy gee ook die raad wat gedoen moet word op grond van die verklaring van die drome. Die gevolg is dat Josef as tweede in bevel oor die hele Egipte aangestel word. Net die Farao is bo hom. (vgl. Gen. 41v44)
Toe het die farao vir Josef gesê: “Ek bly die farao, maar sonder jou toestemming mag niemand in Egipte ’n vinger verroer of ’n voet versit nie.”

Josef word in ’n baie vername posisie aangestel, nie omdat hy so goed is nie, maar omdat God hom daarin aanstel. God gebruik Josef in sy plan om die volk Israel wat Hy uitverkies te red. Dit is egter belangrik dat ons daarop let hoe die Here vir Josef gebruik. Hy gebruik hom binne die heidense stelsel volgens die heidense manier van doen. Hy gee selfs vir Josef ’n heidense vrou wat die dogter is van ’n priester wat moes omsien na die sonaanbidding.

Met hierdie aanstelling sien ons dan ook hoe die belofte die Here aan Abraham in Gen. 12v3 gemaak het dat al die nasies in hom geseën sal wees, gedeeltelik in vervulling gaan. God het egter nog ’n groter plan as selfs die onmiddellike redding van hongersnood. Uit die nageslag van Jakob is Jesus gebore waardeur al die volke van die wêreld geseën word.

Hoe kan ons soos Josef Vertrou dat God vir ons sorg al lyk dit nie altyd so nie? Ons kan dit alleen doen omdat Jesus Christus deur sy kruisdood en opstanding weer versoening tussen ons en God bewerkstellig het. Dit is die rede waarom Josef kon vertrou en dit is die rede waarom ons op God kan vertrou. As Josef deur die bril van sy omstandighede gekyk het dan het hy nie die troue sorg en die liefde van God raakgesien nie. Jesus Christus het gekom sodat die skewe beeld wat ons van God het wat deur die sonde veroorsaak is weer herstel kan word.

Verder het Jesus ook nog vir ons die Heilige Gees gestuur as Trooster en Helper na sy hemelvaart sodat ons in geloof kan vashou aan God se genade. Hy sê immers vir ons in Mat 6v31-33:
31“Julle moet julle dus nie bekommer en vra: ‘Wat moet ons eet of wat moet ons drink of wat moet ons aantrek?’ nie. 32 Dit is alles dinge waaroor die ongelowiges begaan is. Julle hemelse Vader weet tog dat julle dit alles nodig het. 33 Nee, beywer julle allereers vir die koninkryk van God en vir die wil van God, dan sal Hy julle ook al hierdie dinge gee.

Geliefdes Josef het in vertroue op God die werk met ywer aangepak wat die Here vir hom gegee het, hetsy of dit as slaaf was, of in die tronk of as tweede in bevel van die hele Egipte. Hy kon dit alleen doen omdat hy God vertrou het. Christus maak dit moontlik dat ons ook op God kan vertrou en daarom moet ons ook die werk in vertroue aanpak wat die Here vir ons gegee het, naamlik om sy koninkryk uit te brei. Ons moet dit doen of ons nou net ’n kantoorklerk, ’n plaasboer of selfs ’n vername besigheidsman of self in die kabinet as God ons daartoe roep. As God ons wil gebruik binne die heidense strukture dan moet ons dit daar ook doen. Die belangrikste is dat ons sal onthou wat die uiteindelike doel is, naamlik om God se koninkryk uit te bou daar waar ons is met die vaste vertroue dat God vir ons sal sorg. Daarom geliefdes kom ons doen die werk wat die Here vir ons gegee het en Vertrou dat God vir ons sorg al lyk dit nie altyd so nie

Amen

Jou geloof in Jesus Christus gee aan jou ware lewe

29 Mei 2016 (GKE - Nagmaal)
Kol. 2 Teksverse kol. 2v6&7
Sing    Lofsang: Ps. 91 v 1 & 5        (OAB)
           Na wet:    Ps. 32 v 1               (Sb 26 in swart Psalmboek)
           Na gebed                                Ps. 33 v 1 & 5  (OAB)
           Slotsang  Ps. 48 v 1 & 4        (OAB)
Inleiding
Verlede week het ons gehoor dat die grootste struikelblok wat tussen ons en God staan, ons eie godsdienstigheid is. Dit wil sê wanneer ons nog steeds aan die wettiese godsdienstige reëls van hierdie wêreld gebonde is, is ons ver van God af. Wanneer ons nog steeds allerlei voorskrifte soos “Hieraan mag jy nie vat nie!” “Daaraan mag jy jou mond nie sit nie!” “Daaraan mag jy nie raak nie!” as voorvereiste aanvaar om God se guns te wen is ons nog in die doodsheid van die sonde vasgevang.

In Kol 2 hoor ons dat jou geloof in Jesus Christus aan jou die ware lewe gee. Met ander woorde, leef deur geloof in verbondenheid met Jesus Christus. Hoe doen mens dit? Waar begin ons en hoe begin ons om in verbondenheid met Jesus Christus te leef?

Waar begin ons?
In Kol 2: 13 sê die Here vir ons waar ons begin:
Julle was dood deurdat julle gesondig het en deurdat julle sondige natuur nog nie weggeneem was nie.
Wat ’n troostelose vooruitsig! Is daar vir ’n dooie enige hoop om vooruit te gaan? Nee, daar is geen hoop nie! Dit is ’n situasie waarin elke mens homself bevind. Hy besef dat hy binne homself geen rus of vrede kan vind nie. In homself vind die mens geen sin en betekenis in die lewe nie en daarom gaan soek die mens dit buite homself.

Die probleem is dat die ons altyd op die verkeerde plek gaan soek. Sommige van ons soek dit in geld en besittings. Dit hou egter geen bevrediging in nie, want mens kan nooit genoeg hê nie. Hoeveel geld en besittings is genoeg? Net nog ’n bietjie meer! Ander soek dit weer in status en magsposisies in die samelewing. Dit is egter ook leeg sonder inhoud en bring geen bevrediging nie. Die soeke na mag en status laat mens altyd bang en swak voel. Hoe meer mag en status mens het, hoe groter is jou gebrek aan vertroue in mense. Jy vertrou niemand nie en daar is altyd die agterdog dat iemand jou van jou mag wil beroof en daarom soek mens net na al hoe meer mag om hierdie vrees te besweer.
Sommige van ons soek dit in ons uiterlike voorkoms. Vrouens in skoonheid en fietse lyfies en mans in spiere. Ook dit bring geen bevrediging nie. Hoe meer jy skoonheid en voorkoms najaag, hoe meer voel dit of jy lelik en onaantreklik is. Dink maar aan jong meisies wat so fanaties oor gewig raak dat hulle hulself letterlik so uithonger dat dit hul dood kos. ’n Ander plek waar die mens na sin en betekenis in die lewe soek is deur middel van sy intellek. Dit word ’n obsessie dat almal kan sien hoeveel kennis ek het en dit is op daardie kennis wat ek my sekerheid bou. Ook dit is ’n gejaag na wind. Hoe meer ek my sekerheid in kennis soek, hoe meer voel dit vir my dat ek te min weet en jaag die vrees my dat almal eventueel gaan agterkom dat ek nie werklik soveel kennis het as wat ek voorgee nie.

Die hartseer is dat die mens se soeke na sin en betekenis hom al hoe verder daarvan wegneem. Ten spyte van die mens se beste pogings kan hy dit nie vind nie.

Hoe kan die mens lewend word uit die doodstoestand waarin hy homself gedompel het?
In Kol 2:13b-14 sê die Here vir ons:
God het julle egter saam met Christus lewend gemaak deurdat Hy ons al ons sondes vergewe het. Hy het die skuldbewys met sy eise teen ons tot niet gemaak.
Deur God se genade en liefde gee hy aan ons dit wat ons nooit self kan doen of verdien nie. Die mens is dood in sy sonde en kan daarom nie rus en vrede in sy gemoed vind nie. Hy kan dit egter ook nie buite homself vind nie en daarom gryp God op ’n radikale wyse in. Christus gee sy bestaan op Godgelyke wyse prys deur die gestalte van ’n slaaf aan te neem soos ons hoor in Fil. 2:5-8:
Hy wat in die gestalte van God was, het sy bestaan op Godgelyke wyse nie beskou as iets waaraan Hy Hom moes vasklem nie, maar Hy het Homself verneder deur die gestalte van ’n slaaf aan te neem en aan mense gelyk te word. En toe Hy as mens verskyn het, het Hy Homself verder verneder. Hy was gehoorsaam tot in die dood, ja, die dood aan die kruis.

Dit wat die mens nie kon doen nie het God self vir die mens kom doen. Hy bring die mens weer by die ware bron van rus en vrede uit naamlik Hyself. Dit is dan ook wat God op ’n sigbare wyse deur middel van die Nagmaal aan ons wys. God die Vader stuur sy Seun wat gewillig die straf vir die sonde in ons plek dra. God die Heilige Gees wek die mens op uit sy doodsbestaan en gee aan die mens hierdie versoeningswonder. Die proses waardeur Hy dit doen is om aan die mens geloof te gee om daaraan vas te hou. Met Nagmaal versterk God daardie geloof wat Hy aan ons gee sodat ons die nuwe lewe kan leef wat Jesus vir ons verwerf het.

Hoe leef ons die nuwe lewe?
In Kol 2:14b hoor ons hoe Christus met sy soenoffer aan die kruis die mag van die sonde gebreek het:
Deur dit aan die kruis te spyker, het Hy dit vir goed weggeneem.
Die mag van die sonde is gebreek, maar die mens is so geneig om terug te draai na sy sondige natuur. Die opdrag wat uit Nagmaal voortvloei is daarom ook dat die mens nie moet terugdraai na die valse gode van geld, mag, uiterlike voorkoms of intellek nie. Moenie na sin en betekenis soek in die nakom van leë godsdienstige rituele nie soos ons hoor in Kol 2:16:
Daarom moet julle nie dat iemand vir julle voorskrywe wat julle moet eet en drink nie of dat julle die jaarlikse feeste of die nuwemaansfees of die Sabbatdag moet vier nie.

Wanneer mens dit doen, dan word ons maar net weer vasgevang in die leegheid van godsdienstige rituele wat net so frustrerend en onbevredigend is as die wêreldse dinge waarin ons voorheen sin en betekenis gesoek het. Dit is ’n leë dop wat geen krag het nie. Godsdienstige rituele is nie die nuwe lewe wat God vir ons gee nie!

Die nuwe lewe wat God vir ons gee behels dat ons die aardse dinge doodmaak wat nog deel van ons lewe is: onsedelikheid, onreinheid, wellus, slegte begeertes, en gierigheid, wat afgodery is soos ons in Kol 3:5 hoor. Die nuwe lewe word geleef deur te breek met die ou sondige natuur soos ons hoor in Kol 3:8-10:
Maar nou moet julle al hierdie dinge laat staan: woede, haat, nyd en gevloek. Vuil taal moet daar nie uit julle mond kom nie. En moenie vir mekaar lieg nie. Julle het met die ou, sondige mens en sy gewoontes gebreek en leef nou die lewe van die nuwe mens, wat al hoe meer vernuwe word na die beeld van sy Skepper en tot die volle kennis van God

Slot
Ons kan ons self nie verlos uit die doodsheid van die sonde nie. Dit is alleen God se genade in Jesus Christus wat ons daaruit kan lewend maak. Uit die krag van Jesus Christus se soendood aan die kruis word ons lewend gemaak en kan ons die nuwe lewe leef wat God aan ons gee. Ons kan dit maar alleen doen wanneer ons deur ons geloof leef in verbondenheid met Jesus Christus. Ons doen dit wanneer ons besef hoe groot ons sonde en ellende is en dat ons slegs deur Jesus Christus daarvan verlos kan word. Wanneer ons dit doen dan wil ons ook in dankbaarheid die nuwe lewe leef wat God aan ons gee. Kom ons soek die sin en betekenis van die lewe in Jesus Christus om te leef deur ons geloof in verbondenheid met Jesus Christus.


Amen

28 Mei 2016

Die grootste struikelblok wat tussen ons en God staan is ons eie godsdienstigheid.



22 Mei 2016 GKE
Luk 15 v 11-32 tv’e 28-30
sing:
Ps. 111-2 v 1 & 3
Ps. 18-1 v 1
Ps. 42-1 v 1
Sb 2-4 v 1 tot 3

Die gelykenis van die verlore seun is ’n baie bekende gelykenis. Ons hoor hier van ’n seun wat van sy vader wegbreek. Hy vra sy erfdeel en gaan dan die wye wêreld in waar hy ’n wilde lewe van oorvloed en partytjies leef. Nadat hy alles uitgeleef het en sy mooiweersvriende hom verlaat het kom hy tot inkeer en keer terug na sy vaderhuis waar sy vader hom vergewe en onvoorwaardelik terugneem. Dis die gelykenis wat ons vertel van God se onvoorwaardelike liefde vir verlore sondaars.

Ons kan maklik die fout maak om al die aandag op hierdie deel van die gelykenis te vestig. Dit is egter nie die hoof boodskap van hierdie gelykenis nie. Die vertelling van die jongste seun fokus eintlik die aandag op die gehoorsame ouer broer, want die ouer broer is net so verlore indien nie nog meer nie as die jonger broer. “Die gelykenis van twee verlore seuns” sou ’n meer gepaste opskrif vir hierdie gelykenis wees.

Uit die vertelling is dit duidelik dat die jongste broer verlore was. Ons sien maklik die jonger broers raak in die lewe. Ons sien egter nie so maklik die verlorenheid van die ouer broer raak nie, veral omdat ons self diep in ons harte ook ouer broers is! Selfs jonger broers wat tot bekering gekom het loop ook die gevaar om soos die ouer broer te word. Dit is die grootste gevaar wat elkeen wat hom of haarself ’n christen noem in die oë staar.

Die ouer broer in hierdie gelykenis is op die oog af ’n goeie mens. Soos ons in Luk. 15: 29 hoor is hy hardwerkend en getrou in sy diens. Hy is gehoorsaam en voer die opdragte van die vader getrou en stiptelik uit. Die probleem lê egter in sy gesindheid. Uit sy antwoord is dit duidelik dat hy meen dat sy getrouheid en gehoorsaamheid die vader onder ’n verpligting plaas om hom te beloon daarvoor. Hy is veral kwaad omdat sy pa sy jonger broer vergewe het. Hy wil vergelding en straf sien en nie genade nie. Dit is egter straf vir sy broer want hyself lewe mos voorbeeldig. Hy is so verhard in sy hart dat hy nie meer die jongste seun as sy broer erken nie. Hy noem hom eerder “hierdie seun van Pa, wat Pa se goed met prostitute deurgebring het.”

Die probleem met die ouer broer was dat alhoewel hy naby aan die vader was, het hy nie ’n verhouding met die vader gehad nie. Hy het sy gehoorsaamheid gebruik as ’n manier om die vader te manipuleer. Dit is ’n groot gevaar wat ons as gelowiges bedreig. Ons het in die kerk grootgeword. Ons is godsdienstig. Ons lewe “goeie” lewens. Ons hou nie wilde partytjies en drink ons dronk nie. Ons slaap nie rond nie.

Ons verval maklik in die tendens om onsself as goed en die ooglopende sondaars as sleg te tipeer. As ons van sondaars praat, dan is dit “hulle”. Kyk na daardie dronkaards. Daardie mense wat homoseksualisme probeer regverdig verdien om in die hel te brand. Ons eis vergelding en straf en in die proses vergeet ons dat onsself eintlik ook maar net van genade afhanklik is. Ons is mos goed, God moet daarom ook vir ons goed wees.

Hoe weet ek of ek aan die ouer broer sindroom ly? Is daar onvergewensgesindheid by my aanwesig? Ek hou boek van die kwaad? Ek sal jou vergewe, maar moenie dink ek gaan vergeet wat jy gedoen het nie! Word ek kwaad wanneer die lewe nie verloop soos ek dit graag sou wou hê nie? Sien ek net ander se foute raak? Vergelyk ek my “goeie” dade met ander se sondigheid? Ek skinder darem nie soos so en so nie. Ek woon darem die eredienste by ens ens.

Ek is baie krities oor ander mense, veral as dit kom by die manier hoe ons moet aanbid. Ek kom my godsdienstige verpligtinge uit pligsbesef na en ek ervaar nie werklik enige vreugde daarin nie. Dit is vir my ’n moeite om eredienste by te woon maar ek doen dit maar sodat die predikant en ouderling tog net kan sien ek kom ook in die kerk.

My gebedslewe is maar droog of bestaan glad nie. Ek kry nie juis tyd om Bybel te lees nie en wanneer ek bid bestaan my gebed hoofsaaklik uit ’n versoek lysie wat God moet laat gebeur. Daar is min of geen verwondering oor my belewenis met God nie. Op die oog af lyk dit of dit goedgaan op godsdienstige vlak, maar dit is eintlik maar net skyn sonder enige inhoud.

Daar is ’n gebrek aan sekerheid oor die Vader se liefde. Ek dien God sodat ek nie sy straf hoef te verduur nie, dit wil sê ek dien Hom omdat ek bang is vir Hom. En op ’n manier probeer ek eintlik om God met my godsdienstigheid te manipuleer sodat Hy goed moet wees vir my.

Solank as wat ek nie werklik besef dat ek God se genade net soveel nodig het as die slegste sondaar waaraan ek kan dink nie, sal ek steeds ’n ouer broer bly. Dit is waaroor voorbereiding dan ook gaan dat ek opnuut weer gaan besin hoe nodig ek God het. Dat ek insien dat ek ten spyte van my “goeie” lewe steeds verlore is as God nie sy genade vir my gee nie.

Waarom was die oudste seun nog verder so verontwaardig? Dat sy pa so onverantwoordelik was om die vetgemaakte kalf te slag. Genade is nie goedkoop nie. Die vader het sy eie waardigheid eenkant toe gestoot. Hy wat die hoof van die huis was het na die jongste toe gehardloop, iets wat heeltemal benede die waardigheid van hoof van huisgesin was in daardie tyd. Hy het die jongste weer ingeneem sodat hy weer deel gehad het aan al die besittings van die Vader, ten spyte daarvan dat hy sy deel reeds uitgemors het. Die vader het ook sy waardigheid vir die oudste seun ingeboet. Hy wat die vader van die huis was het agter die oudste seun aan uit gegaan en selfs met hom gepleit.

Vergifnis is nie goedkoop nie. Die een wat vergewe moet die verlies dra van die kwaad wat Hom aangedoen is. Jesus het sy waardigheid as God eenkant toe gestoot en ’n eenvoudige mens geword sodat Hy die straf in ons plek kon dra. Hy het met sy lewe geboet sodat ons kan lewe. Genade is verniet vir die een wat dit ontvang, maar dit is baie duur vir die een wat dit gee. Met voorbereiding moet ons weer gaan besin wat dit God gekos het om sy genade na ons toe uit te hou. Ons sal nooit die prys kan betaal nie en daarom moet enige gedagtes wat ek het dat God my iets skuld verban word.
 
Vir die jongste seun eindig sy ontmoeting met sy vader op ’n hoë noot. Hy ontvang vergifnis en word weer met die vader herenig. Die vader se ontmoeting met die oudste seun hang egter in die lug. Wat het hy gedoen na sy vader se pleidooi oor die jongste? Die vertelling eindig net daar sonder om te sê. Het hy ingegaan na sy vader toe of het hy buite gebly? Die vraag hang in die lug, want wat gaan ons wat ook maar net oudste broers is doen? Jesus se uitnodiging staan. “Kom na my toe.” Wat gaan jy doen? Gaan jy ingaan of gaan jy buite bly?

Amen